مهندسی دریا رشته تحصیلی است که به طراحی ، توسعه، تولید و نگهداری تجهیزات مورد استفاده در دریا و کشتی های دریایی مانند قایق ها، کشتی ها و غیره می پردازد. مهندسی دریا به عنوان رشته تحصیلی توسعه یافته و متنوع و نزدیک به  رشته مهندسی مکانیک به حساب می آید. به فردی که در رشته مهندس دریایی تحصیل می کند، مهندس دریا می گویند که مسئولیت عملیات، نگهداری و تعمیر کلیه تجهیزات اصلی مکانیکی و مهندسی شده در کشتی را بر عهده دارد.این رشته دارای پتانسیل بالایی در ایران است و رشته پرطرفدار بین دانشجویان به حساب می آید. رونق این رشته بسته میزان واردات بستگی دارد. دانشجویای که پذیرفته ارگان های خاص مانند شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شوند، از همان ابتدا بورسیه نهاد های دریایی دریافت می کنند و آینده شغلی تضمین شده دارند. با راه اندازی ۳ پروژه کاخانه کشتی سازی در بوشهر و شمال و خلیج فارس، امید برای جذب بیشتر مهندسان کشتی برای بازار کار بیشتر می شود.

وظایف مهندسان دریایی

  • نظارت و نگهداری از سیستم های مکانیکی – مهندسین هر رتبه در کشتی باید بر ماشین آلات و سیستم های خاص که برای اهداف نگهداری می شوند، نظارت کنند. این کار بین همه مهندسین تقسیم می شوند و وظیفه هر مهندس است که اطمینان حاصل کند که ماشین آلات خود در همه حال کار می کند. مهندسان دریایی نیز ملزم به مراقبت از ماشین آلات روی کشتی هستند.
  • نگهداری صحیح از سوابق و نگهداری از برنامه ریزی – بخش اتاق موتور به عنوان یک تیم کار می کند تا اطمینان حاصل شود که نگهداری کلیه سیستم های ماشین آلات طبق سیستم نگهداری برنامه ریزی شده انجام می شود. نگهداری دقیق سوابق پارامترهای مختلف برای کار و گزارش های رسمی انجام می شود.
  • بانکرینگ روغن سوخت – مهندسان دریایی نیز انتقال سوخت سوخت به کشتی را از یک ایستگاه بانکر یا باربری انجام می دهند. معمولاً وظیفه مهندس این است که صداهای دائمی مخازن سوخت را اندازه گیری می کند و آن را برای برنامه ریزی عملیات بانکرینگ به مهندس ارشد گزارش می دهد.
  • خرابی و تعمیر اضطراری – یک مهندس دریا همچنین نحوه برخورد با تعمیر و نگهداری عمده و خرابی سیستم های ماشین آلات در دریا را آموزش می دهد. گرچه مهندسان دریا کاملاً قادر به حل مشکل هستن ، اما مواقعی وجود دارد که ممکن است نیاز به متخصصان باشد. در چنین مواردی مهندسان دریا برای تعمیر و حل مسئله موظف هستند با کارشناسان همکاری کنند.
  • یک مهندس دریایی در کشتی ها موظف است تمام دستورالعمل های مهندس ارشد ، رئیس بخش موتورخانه کشتی را رعایت کند.

میزان حقوق و درآمد این رشته با توجه به خصوصی یا دولتی بودن سازمان، سمت کاری، میزان سختی کار، سابقه کاری و سطخ تحصیلات متفاوت است. میانگین حقوق ماهانه مهندسین دریا در ایران ۷ میلیون تومان است.

منبع

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *